4 april - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Heko - WaarBenJij.nu 4 april - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Heko - WaarBenJij.nu

4 april

Door: Henny

Blijf op de hoogte en volg Heko

04 April 2014 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Dag,

Vanmorgen, zoals al gezegd, whalewatching gedaan (walvissen).
Een hele ervaring!!!!!!!!!!
Er was om half 11 een briefing, werd wat verteld over walvissen, dolfijnen en albatrossen. Verder, net als in het vliegtuig, een veiligheids- uitleg over de boot.
Met de bus werden we toen naar de marine haven gebracht, daar lag de boot al klaar. Het was een boot met een grote cabine, rondom dek en bovendek. Tijdens de vaart (en dat was maar goed ook) moest je in de cabine zitten.
We hadden al begrepen dat er mensen zeeziek konden worden, de vraag werd dan ook gesteld wie dacht daar ontvankelijk voor te zijn, want die konden als eerste naar binnen om achterin/middenin te gaan zitten. Koos had al aangegeven dat hij het niet vertrouwde (wij hadden bij de shop ook nog een pilletje gekocht, voor beiden), dus wij achterin.
Nou, het ging echt tekeer. Redelijke snelheid, maar hoge golven. Op een gegeven moment voel je de klap wel aankomen, maar toch wat een deining.
Dus.........de maag ging toch wat opspelen.
Op een gegeven moment werd de boot stilgelegd, en maar kijken,kijken.
De kapitein ging " peilen met sonar". Iedereen was toen aan dek, op een gegeven moment moesten we als een speer naar binnen, want de whale was 1,5 km verderop. Dus haasten.
Ja, achteraf blijkt er 1 mannetjes walvis te zijn die om de drie kwartier bovenkomt om adem te halen. Dat boven komen duurt nog geen 4 minuten, dan is ie weer weg.
Koos heeft hem de eerste keer heel mooi op foto, ik heb gefilmd.........alleen maar water. Mijn positie was niet zo goed of ik was teveel onder de indruk van alles. Dat kan dus gewist worden.
Voor de 2e keer moesten we dus drie kwartier wachten, maar ja hoor daar was ie weer. Hij is erg lang, wel een meter of 12. Je zag niet echt z`n kop, maar verder alles, het geblaas, enz.
Het laatste is eigenlijk het mooiste, nog een grote ademhap en dan zwiept hij met de staart naar boven en duikt onder, prachtig.

Vervolgens verder gevaren naar een andere plek, daar was een hele grote school dolfijnen. Je wist niet waar je kijken moest, zoveel en allemaal echt springen en duiken, spelen. " Harderwijk" is er niets bij!!!
Dichtbij de boot, dollen met elkaar. Dat was eigenlijk nog mooier dan de walvis.

Terug ging goed, met de bus en toen met de camper op stap, richting Blenheim. We wilden eigenlijk naar Nelson, maar het is goed zo.
Morgen verder. De route was net de Elzas, allemaal wijngaarden, daar is dit gebied bekend om. Ik heb dus maar een Pinot noir gekocht, schijnt erg lekker te zijn.
Blenheim is een grote stad, maar heeft verder niet zoveel te bieden. `t Is de laatste plek voor Picton, daar ga je met de boot over naar het Noordereiland.
Wij gaan bij Nelson nog naar het natuurpark, dan later weer terug.
De planning is nu om dinsdag over te gaan.

Wat wij niet wisten is dat er hier nu een vakantie periode aanbreekt. Dus het kan vanaf nu wel wat drukker worden overal. Afwachten maar.

We zijn inmiddels over de helft, vanaf morgen hebben we nog 16 camperdagen, 2e paasdag inleveren en dan nog 2 nachten Auckland in een hotel. Het ging al snel, maar er is nu geen houden meer aan, helaas!!!

Voor allen een prettig weekend,
tot later.

Groeten,
Henny/Koos

Nog wat algemeenheden:
er wordt nog steeds land besproeit, maar niet zoals wij dat kennen. Hier gaat het gepaard met irrigatie apparatuur van minimaal 200 meter lang. Indrukwekkend.
We treffen ook nogal eens wat single reizigers, jongedames, jongemannen maar toch ook vrouwen van middelbare leeftijd die alleen met een camper op weg zijn. Moedig. Alleen je kunt dan niets delen, wat je onderweg ziet.

• 10 April 2014 - 20:51

Marjan Kamphuis:

hoi hoi,we zijn dinsdagavond laat teruggekomen van corfu,ook 25 graden gehad en genoten maar dat is even andere koek,wat super zeg een haai van zo dichtbij te zien en de dolfijnen natuurlijk ook prachtig. en wat gaat alles enorm snel,alweer over de helft maar nog niet aan denken,alleen genieten.
    voor mij hier alweer weekend en morgen jochie jarig dus vieren met kleine neef jelmer erbij.
    dikke xx vanuit grunn
    doegg